نقد و بررسی گل یا پوچ| یک بازی اصیل ایرانی با اجرای محبوب مهران مدیری
رویداد۲۴ | مازیار وکیلی: مهران مدیری هم چنان و با فاصله زیاد بهترین و مهمترین سرگرمیساز عرصه هنرهای نمایشی در ایران است. مهمترین ویژگی مهران مدیری این است که این قابلیت را دارد که یک تنه یک برنامه را جذاب کند. او هرگاه در برنامهای به عنوان مجری حضور پیدا کرده توانسته تنها دلیل جذابیت آن برنامه باشد و فرقی نمیکند مهمان آن برنامه یک بازیگر و سلبریتی مشهور سینمای ایران باشد یا یک شهروند معمولی ایرانی. مدیری با جادو و طنازی ذاتی خود همه چیز را تحت تاثری قرار میدهد و تبدیل میشود به یگانه ستاره آن رئالیتی شو.
برنامه گل یا پوچ هم از این قاعده مستثنی نیست. در این برنامه هم این مدیری است که محتوای ساده این مسابقه را تبدیل به نمایشی جذاب میکند. به خاطر همین ویژگی متفاوت و استثنایی است که مدیری قادر است صفر تا صد یک برنامه را بر مبنای تواناییهای خودش طراحی کند و فارغ از کیفیت نهایی آن اثر تماشاگران زیادی را جذب کند. اگر مسابقه گل یا پوچ که نه مهمان جذابی داشت و نه فضای پیچیده و متفاوتی داشت، نمیتوانست آنقدر مورد توجه قرار بگیرد. تمام اینها به واسطه توانایی مدیری در مدیریت برنامهای است که فرم ایستا و نه چندان پرتحرک آن میتوانست آن را نابود کند.
چرا مسابقه گل یا پوچ جذاب است؟
منهای مهران مدیری که بدون شک مهمترین عامل جذابیت این مسابقه است، دلایل دیگری هم برای جذابیت مسابقه گل یا پوچ وجود دارد که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. گل یا پوچ مسابقه اُرجینالی است و از هیچ شو یا برنامه خارجی اقتباس نشده است. این موضوع یکی از دلایل اصلی است که توجه مردم را به این مسابقه جلب میکند. علاوه بر این گل یا پوچ از آن بازیهایی است که به شدت میان مردم ایران فراگیر است. تمام مردم ایران حداقل چند باری در عمر خود این بازی را انجام دادهاند و با زیر و بم این بازی آشنایی دارند. نوستالژیک بودن این بازی خودبهخود در تماشاگر ایرانی این تمایل را ایجاد میکند که به تماشای آن بنشیند.
بیشتر بخوانید: مهران مدیری کیست؟
اما این پیش فرض باعث نشده که سازندگان این برنامه به فکر متفاوت کردن این بازی نباشد. اتاق فکر برنامه گل یا پوچ هوشمندانه با طراحی کارتهایی که هر کدام معنای خاصی دارند به شرکت کنندگان این فرصت را دادهاند تا با استفاده از آنها شانس خود را برای تشخیص گُل افزایش دهند و به تعلیق برنامه بیفزایند. علاوه بر این سازندگان برنامه به شرکت کنندگان این مسابقه به چشم یک شرکت کننده صرف نگاه نکردهاند و تلاش کردهاند با استفاده از عناصر مختلف مانند طراحی لباس و تاکید بر برخی وجوه شخصیتی آنها این شرکت کنندگان را تبدیل به یک شخصیت جذابی سینمایی کنند. شخصیتی که تماشاگر با آن ارتباط برقرار میکند و نگران سرنوشتش میشود.
علاوه بر این تصویربرداری گل یا پوچ یکی از متفاوتترین تصویربرداریهای مسابقات ایرانی در سالهای اخیر است. استفاده درست و به جای تصویربرداران این برنامه از سایه روشنها و انتخاب یک بافت تصویری متفاوت که به تعلیق این مسابقه میافزاید از مهمترین ویژگیها و دلایل کیفیت این برنامه جذاب است. علاوه بر این طراحی سنتی فضای مسابقه در کنار مهمانانی که تنها در پس زمینه حضور دارند و مخاطب تنها حضور سنگینشان را احساس میکند از جمله دیگر نکات جذاب گل یا پوچ است که به آن حال و هوای متفاوتی بخشیده است.
مسابقهای که نظر منتقدان مشهور را هم به خود جلب کرده است؟
مسابقه گل یا پوچ انقدر جذاب بود که منتقدان مشهور سینما هم آن را تماشا کنند و به ستایش آن بپردازند. یکی از عجیبترین و جذابترین ستایشها را درباره این برنامه مسعود فراستی منتقد سختگیر سینما درباره این برنامه انجام داد و درباره آن گفت: «بعد از مدتها یک برنامه تلویزیونی خوب دیدم. خوب به این معنی که [این برنامه] یک اصیل، دو شخصیتپرداز، سه سرگرم کننده، چهار خانوادگی و... است. گل یا پوچ را ما از بچگی بازی میکردیم اما مدتها بود که از ذهنها پاک شده بود که با این برنامه احیا شد. آدمهای گل یا پوچ مرام دارند برخلاف آدمهای مافیا که فقط دروغ را یاد دیگران میدهند. ایرانی هستند. اگر در این مسابقه یکی گل را ببیند آن را نمیگیرد و اجازه میدهد دیگران ادامه دهند. اصلاً شما تا به امروز چنین تبلیغی از با مرام بودن، ایرانی بودن و بامعرفت بودن دیده بودید؟ پس درود به سازندگان گل یا پوچ. آفرین بر این بدعت، آفرین بر این سازماندهی و آفرین بر این کارگردانی.»